Ikkunakuva myrskystä
Myrsky raivoaa ikkunoitten takana. Nappasin kuvan valtaisasta lintujen parvesta, jota tuuli riepottti miten tahtoi. Linnut sinkoutuivat porukalla itään päin ja näkyvät vain pieninä pisteinä kuvassa, koska en ehtinyt tarkentaa objektiivia niiden ilmestyessä yllättäen linssin eteen.
Valot välkkyvät, joten kai sähköt pian katkeavat. Mitä sitten tekee, jos ei ole sähköjä? Olisiko ilta pilalla? Pimeässä huoneessa istumista? Voisiko tehdä mitään, siis todellakaan mitään järkevää?
PS Tämä lyhyt postaus vain siksi, kun päivitin blogilistaani rusikoimalla sieltä ne blogit pois, jotka ovat minutkin raakanneet omalta listaltaan. Kiitos ja anteeksi! En tohdi pitää listallani minut poistaneita, vaikka saatankin lukea heitä. Jotenkin sitä kokee olevansa tunkeileva, kun poimii listalleen parhaita blogeja, jotka eivät ehkä koskaan lue kuin kenties harvoja blogeja. Esimerkiksi tohtori Kemppinen tuskin vilkaisee koskaan ikkunaiineksen blogia. Hänet kuitenkin säilytin listallani, koska hänellä ei ole listaa.
23 Comments:
Nyt saa turkki tuuletusta.
Täällä Helsingissäkin on ollut tummia pilviä, jotka ovat kiitäneet taivaanrannalla, mutta ei ole ollut vielä sen kummempaa.
Täällä vilkkuu koko ajan valot, ja humina käy, mutta eipä vielä ole sen kummempaa.
0lisi jotenkin jännittävää kokea vaikka vuorokauden sähkökatkos. Tekisi hyvää itse kullekin, luulen.
a-k.h. turkki on kyllä vielä talvisäilössä, en ottanutkaan sitä esille, kun luvattiin vesikeliä.
Harmittaa muuten vähän, jos ei tuon kummempaa möräkkää tulekaan. Olisi ollut hienoa kuvata rajuilmaa päivänvalossa.
Katselin iltapäivällä, kun tuuli riisui lehti kerrallaan puhemiehenaukion ainoan vaahteran. Sade vihmoi ikkunaa ja Reko Lundan silmiä. Tunsin seisovani hetken kulisseissa, oman elämäni ulkopuolella, siellä, mistä näkee selvästi elämän epävarmuuden ja epäoikeudenmukaisuuden.
Minun tuli Reko Lundanista mieleeni Arto Mellerin poismeno. Toisen heistä olen nähnyt kotonani lyhyesti, toisen kanssa jutellut. Tämä ilma sopii nyt hyvin.
Olit näkäjään saanut minut ja Jura Jukolan eroon toisistamme... blogilistallasi siis. Mun täytyy myös täydentää listaani - se on vielä työn alla, mikä johtuu näistä harmillisista nimien yhteen linkittymisistä. Muuan Ikkunaiines sieltä ainakin tällä hetkellä puuttuu, vaikka sitä säännöllisesti seuraankin.
Hei Iines J, toivottavasti lista on nyt oikein. Kokeilin sen läpi ja ainakin silloin toimi.
Virheitä ei aina huomaa, kun luen paljon tilauslistan kautta.
PS On tämä raadollista. Huomasin juuri, että unohdin lisätä listalle uudet tai uudelleen tulleet tulokkaat. Ja nyt kestää taas kuukauden verran, ennen kuin päivitän työlään listan. Tai sitten toinen vaihtoehto: noudatan sisäistä ääntäni heitän koko listan pois ja operoin vain tilauslistan turvin.
Se on hyvä, että Anita on jaksanut pitää hyvää listaa. Blogeille menen omista kirjanmerkeistäni. Blogi.fi ei minua innosta, enkä harrasta julkisia suosikkilistoja. Eipähän tule kenellekään paineita eikä pettymyksiä.
Ai niin ne hymiöt.
Viittix naputella mulle vaikka kuvablogiin äätä ja öötä. Kun vaihdoin Betaan, niin ainakin koteen kommenttien typografiasta tuli erikoista. Olen käyttänyt blogin ja sähköpostin asetuksissa länsieurooppalaista ISOa.
Älä toivo vuorokauden kestävää sähkökatkosta. Niistä on täällä kokemusta. Mikään ei toimi, talo on kylmä, suihkuun ei pääse (saunaan kyllä, koska se lämpiää puilla, mutta kun ei tule vettä).
Lämmintä ruokaa tai kahvia ei voi keittää.
Mitä voi tehdä? Nukkua kolmen täkin alla, soittaa pianoa, laulaa, istua kynttilän valossa ja yrittää lukea.
Just mietin, että haloo, minullahan on läppärikin ja siinä kolmen tunnin akku... ja gprs. Ei siis hätiä mitä. Voin vaikka blogata sähkökatkon aikana tai katsoa leffan.
Harmittaa tämmöinen:
Viikon ikkunamiete: "Jos lasta ei opeteta ottamaan muita huomioon, hän ei ota."(Jouko Tuomisto)
En tunne Tuomiston argumentaatiota, mutta tuollainen fragmentti valittuna mietteenä tuoksahtaa tosiaan 'opettamiselta' ja 'kasvattamiselta'!
Minä laittaisin tuon näin: Jos lapsi otetaan huomioon, niin hän ottaa muut. (repardpo)
Ottamastasi kuvasta voi nähdä myös niin, että keskellä olevan lehtipuun lehdet lentävät tuulessa, vaikka fantasitarinan "syksykukan" terälehdet irtoavat tuuleen...tai lintupuiden nuput aukeavat tuuleen kukkimaan...jne. :)
Muta en sano, kuin että on hieno ikkunamiete.
"Jos lasta ei opeteta ottamaan muita huomioon, hän ei ota."(Jouko Tuomisto)
Miete on poimittu opettajien päiväkirjakalenterista, jossa kullekin päivälle on omansa. Tämän valitsin mietteeksi sen vuoksi, että siinä on mielestäni totuuden siemen, mutta myös pohdituttavaa, kuten täällä huomattiin.
Pahaa tuossa lauseessa edustaa kait verbi opettaa, jolla on yllään kirous, samoin kuin toisella verbillä kasvattaa. Opettaminen nähdään nimittäin passiivisena toimintona, jossa tiedon omistaja syöttää tiedon tietämättömälle. Myöhemmin sitten testataan, muistetaanko syötetty tieto. Ellei muisteta, seura sanktioita. Kasvattaminen taas nähdään ojentamisena ja kurittamisen kautta opettamisena.
Näen opettamisen ja kasvattamisen kuitenkin laajemmin enkä kaihda sanojen käyttöä, koska koulumaailmassa olen nähnyt jo vuosia ellei vuosikymmeniä sitten, miten kateedeerilta on jalkauduttu pulpettien sekaan yhdessä oppimaan.
Opettamista (ja kasvattamista) on siis myös tiedon äärelle opastaminen, pähkinän tarjoaminen, vertausten ja metaforien käyttö, erehdyksen ja heikkouksien salliminen, monille poluille viittaaminen, vaiti oleminen, läsnä oleminen, luottaminen ja hyväksyminen, tunteiden osoittaminen ja jakaminen.
Sekin on opettamista, että äiti käskee lasta tai opettaja opettaa matemaattisen kaavan. Niissä ei ole mitään pahaa. Ja jos tuo lause jos lapsi otetaan huomioon, hän ottaa muut toteutettaisiin kotona lapsen varhaisvuosina, se pätisi koulussakin. Nyt se ei päde, valitettavasti. Mitä enemmän huomiota häirikkö tuntitilanteessa saa, sitä vähemmän hän ottaa muut huomioon. Hiljaiset oppilaat ja toisaalta lahjakkaat oppijat kärsivät siitä, että opettajalla ei ole heille tällöin aikaa.
Ja jos tuo lause jos lapsi otetaan huomioon, hän ottaa muut toteutettaisiin kotona lapsen varhaisvuosina, se pätisi koulussakin.
Tämä on hyvin tyypillistä opettajanpuhetta. Jos kasvatustyö tehtäisiinkin kotona, niin koulutyö sujuisi kuin itsestään!
Opettajanpuhetta ei kannata aliarvioida. Mietipäs, miten pitkälle se on kantanut. Mikä on suomalaisen didaktiikan taso verrattuna muun Euroopan vastaavaan tasoon?
Vastuu kasvamaan ohjaamisesta on edelleen kodeilla, ja oppimaan ohjaamisesta kouluilla. Tämä on selkeä työnjako, joka on syytä pitää mielessä.
Kuitenkin on niin, että kumpikin taho tekee kumpaakin opastamista: koulu ohjaa kaikessa myös kasvamaan - tämä on läpäisyaiheena kaikissa oppiaineissa - ja koti ohjaa myös oppimaan, parhaan kykynsä mukaan.
Jos katsotaan vielä, kumpi taho hoitaa leiviskänsä tunnollisemmin, vastaus on ??
Hm. Olen kuullut arvioita, että pärjäämisemme vertailuissa johtuisi hyvin järjestetystä varhaiskasvatuksesta. Joka tapauksessa väitteissäsi on arveluttavaa se, että epäilet kotien kykyä kasvattaa lapsia kouluun. Jos näin tosiaan olisi, niin sanomasi mukaan parhaimmatkaan didaktikot eivät enää pystyisi mihinkään. Vertailut kertovat kuitenkin toista ja eiköhän jaeta se kunnia kaikille.
Arvioita on monenlaisia. Sellainenkin arvio on esitetty, että suomalaisten hyvä pärjääminen Pisa-testeissä johtuu Suomen tiukasta maahanmuuttopolitiikasta. Siirtolaistaustaiset eivät näin pääse liiaksi sotkemaan puhtaita tuloksia, kuten esimerkiksi siirtolaisten luvatussa maassa Saksassa sekä myös Ruotsissa tapahtuu.
Käsitykseni mukaan Pisa-testit on laadittu mittaamaan opetusjärjestelmän tuloksellisuutta, joten eiköhän anneta se pääkunnia nyt kuitenkin opetuslaitokselle. Kunnia myös tietysti varhaiskasvatukselle neuvolatoimintaa ja Arvo Ylppöä unohtamatta. Kiitetään samalla suomalaista kirjastolaitosta, joka lie Euroopan parhaimmistoa sekin. Ja kiitetään valtaosaa suomalaisvanhemmista, jotka lastaan rakastaen tukevat tämän opintietä.
Kyllä taidan kuitenkin ajetella niin, että jokuset kodit eivät ole kykeneväisiä ohjaamaan lapsiaan kasvamaan lapsen omaksi parhaaksi. Olen nähnyt näitä tapauksia omin silmin, aivan liikaa. Järkyttävintä on hav aita, että tämä määrä on ikään kuin nousukiidossa, koko ajan. Koululla on aikamoinen tehtävä kuroa vanhempien tekemättä jättämisiä umpeen, mutta parhaansa se tekee, kiitos monipuolisen huoltoverkoston ja opettajien korkeatasoisen koulutuksen ja osaamisen.
Sanon sen täällä, jotta sinun ei tarvitse vaivautua muuanne. Se pöllö lensi Kuopioon blogissa, jota en arvellut kenenkään lukevan.
Käytän postilootana MS Outlookia, joka käyttää editorina Wordia, mistä ilmeisesti johtuu tämä ääkkösongelma Betaan siirryttäni. Läpsyssä on vanhempi versio, joka ei ollut moksiskaan. Siinä on muistaakseni 2002 ja tässä 2003.
Tähän blogiisi joudun välillä tulemaan mutkan kautta, koska kommenttiloota ei välttämättä avaudu Betana.
Mitä taas niihin muihin juttuihin tulee, niin jotkut ovat sanoneet samaa. Lienet havainnut virheitä, jotka on korjattu siirrettyäni tekstin Wordille. Taidan ruveta tulostamaan ja lähetän sen jonnekin, niin pääsen siitäkin pahasta, ainakin vähäksi aikaa.
Hyvinhän blogiesi tekstit nyt olivat, ei mitään häikkää ääkkösten kanssa.
Tätä blogia ei voi siirtää jostain syystä beta-versioksi, se ei anna. Lieneekö niin laaja blogi, kun on paljon kuvia ja aika pitkiä keskusteluketjuja. Mutta kokeilen tuota betaa kuvablogin kanssa, jossa se hyvin tuntuu pelaavan.
Pane vaan jutut eteenpäin, lyöntivirheet on pian korjattu. Ei se ota jos ei annakaan. Toivottavasti antaa.
Lähetä kommentti
<< Home